Subject: FW: Kiri
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Mon, 28 Jul 2025 15:31:45 +0300

From: Eire Endrekson <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, July 28, 2025 3:06 PM
To: Mari-Liis Aas - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >
Subject: FW: Kiri

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Mari-Liis

Reedel vestlesin telefonis ja lubasin saata mõned kommentaarid.

sertifitseerimissüsteem – käesoleva paragrahvi lõikes 11 sätestatule vastav 
kontrollisüsteem, mis tõendab, et toode, protsess või ettevõte vastab 
sellistele üldsusele kättesaadavatele, läbipaistvatele ja sõltumatutele 
nõuetele, mis lubab kasutada neile nõuetele vastavat kestlikkusmärgist;

Tundub, et sertifitseerimissüsteemi mõiste asemel oleks õigem kasutada 
mõistet sertifitseerimisskeem.

Conformity assessment scheme (CAS)-vastavushindamisskeem üldiselt on 
defineeritud järgmiselt:

conformity assessment scheme, as defined in ISO/IEC 17000, is a documented 
and publicly available set of requirements which establishes the following:

-The object of conformity assessment, e.g., product, process, service, 
system, person, claim;

-The requirements against which conformity is to be assessed;

-The mechanism by which conformity is determined, e.g., testing, inspection, 
verification, validation or auditing and any other supporting activities to 
ensure conformity;

-Any requirements placed on CABs by the SO, and any specific applications or 
interpretations thereof, if applicable;

-Any specific applications or interpretations of ISO/IEC 17011, if 
applicable.

Juhul, kui meil on tegemist toodete, protsesside, teenuste, isikute, 
juhtimissüsteemide sertifitseerimisega, siis spetsiifilised toote, teenuse 
jne nõuded mille järgi ettevõtetes sertifitseerimist läbiviiakse on toodud 
kas standardis või siis sertifitseerimisskeemis. Toote 
sertifitseerimisasutusel peab olema pädevus läbiviia ettevõtetes 
sertifitseerimistegevusi spetsiifiliste standardite ja/või 
sertifitseerimisskeemide alusel.

Antud mõiste selgituse juures tekitab segadust ka sõna “ettevõte”. 
Sertifitseerimisasutus hindab kas asutuse/ettevõtte toode, protsess, 
juhtimissüsteem jne vastab mingitele ettenähtud nõuetele, mis on kirjeldatud 
sertifitseerimisskeemis.

Mõned märkused ka seletuskirja ühe osa juurde:

Direktiivi (EL) 2024/825 põhjenduses 7 on selgitatud, et 
sertifitseerimisasutus saab oma pädevust tõendada nt akrediteerimise kaudu, 
tõendades oma pädevust vastavushindamis asutusele kompetentsuskriteeriumeid 
kehtestava standardi ISO 17065 nõuetele vastava akrediteeringuga. 
Akrediteerimisel järgitakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) 
765/2008 kehtestatud korda.

Eestis akrediteerib sertifitseerimisasutusi Eesti Akrediteerimiskeskus 
(EAK). EAK kodulehel on esitatud ka nimekiri akrediteeritud asutustest, 
kellele EAK on akrediteeringu andnud ning kes on pädevad toote, teenuse või 
protsessi kindlatele nõuetele vastavust tõendavat sertifikaati väljastama. 
Täna oleme küll akrediteerinud asutusi standardi ISO/IEC 17065 nõuete 
alusel, kuid me oleme neid akrediteerinud väga spetsiifilises ulatuses 
(toodud akrediteerimistunnistuse lisas). Näiteks asutusi, kes saavad 
sertifitseerida vedelkütuse seaduse/standardite alusel vedelkütuse 
sertifitseerijaid või siis ehitustoodete osas sertifitseerimisasutusi, kes 
käivad ettevõtete tooteid hindamas konkreetsete ehitustoodete standardite 
alusel. Juhul kui peaksime hakkama akrediteerima valdkonnas, mida 
reguleerivad antud seaduse muudatused peab oleme välja töötatud konkreetne 
sertifitseerimissüsteem/skeem või siis olema olemas rahvusvaheline standard.

Eesti on pöördunud Euroopa Komisjoni poole, et selgitada välja 
kestlikkusmärgiste puhul ühtne sertifitseerimissüsteemi mõiste tõlgendamine. 
Meil on turul mitmeid kestlikkusmärgise skeeme, mis on loodud valitsuse 
väliste organisatsioonide poolt (inglise keeles non-government 
organizations), seega soovis Eesti saada selgust, kas on võimalik jätkata 
senise praktikaga, kus valitsuse väline kestlikkusmärgise skeemi omanik 
tõendab oma sertifitseerimissüsteemi vastavust - läbipaistvust ja 
usaldusväärsust kolmandate osapoolte auditite kaudu ning vastavusega 
sertifitseerimisskeemi kriteeriumitele või on edaspidi keelatud kasutada 
selliseid kesktlikkusmärgiseid, kui sertifitseerimisasutus ei vasta ISO 
14065 standardile või EL määruses 765/2008 sätestatud nõuetele. Sellest 
lausest ei saa aru. Mida tähendab, et skeemi omanik tõendab oma 
sertifitseerimissüsteemi vastavust kolmandate osapoolte auditite kaudu? 
Üldjuhul on skeemi omanik see, kes töötab välja 
sertifitseerimissüsteemi/skeemi. Toote sertifitseerimisasutus, aga see kes 
selle süsteemi/skeemi alusel hakkab ettevõtteid hindama. Juhul kui skeemi 
omanik ja sertifitseerimisasutus oleksid samad, siis isegi kui 
sertifitseerimisasutus on akrediteeritud ei tähenda see seda, et see skeem, 
mis ulatuses on antud akrediteering on kuidagi tunnustatud. Kui eespool 
räägitakse, et sertifitseerimisasutus peab vastama ja olema akrediteeritud 
ISO/IEC 17065 järgi, siis hiljem öeldakse, et hoopis ISO 14065 järgi.

Vastuseks selgitas komisjon, et kui selliseid kestlikkusmärgiseid ei ole 
loonud avaliku sektori asutused, peavad need põhinema 
sertifitseerimissüsteemil. Lisaks selgitas komisjon, et direktiiv ei 
täpsusta, kes võib olla sertifitseerimisskeemi omanik – seega võib see olla 
avalik-õiguslik üksus, eraõiguslik üksus, sealhulgas valitsuseväline 
organisatsioon, kuid oluline on, et sertifitseerimissüsteem, millel märgis 
põhineb, vastaks direktiivis sätestatud sisulistele läbipaistvuse ja 
usaldusväärsuse kriteeriumitele. Lisaks selgitas komisjon, et direktiivi 
(EL) 2024/825 põhjenduses 7 välja toodud pädevuse tõendamise viisid on 
mitteammendavad ehk sertifitseerimisasutus saab oma pädevust tõendada ka 
teisiti.

Kui on vaja anda täiendavaid selgitusi, siis võime leppida kokku aja ja teha 
ühe Teamsi kõne.

Tervitades

Eire Endrekson
EAK juhataja  |  Head of EAK
Eesti Akrediteerimiskeskus  |  Estonian Accreditation Centre
+372 50 717 82  |   <mailto:[email-masked]> [email-masked]  | 
<http://www.eak.ee/> www.eak.ee

 <https://www.facebook.com/EVS.Standard/> 
<https://www.youtube.com/channel/UCL0frTaBQ94Ah2LBan0TorA> 
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-standardimis-ja-akrediteerimiskeskus?original_referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F>

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, July 11, 2025 2:17 PM
To: Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Kaubandus-Tööstuskoda <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Kaupmeeste Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti E-kaubanduse Liit 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Väike- 
ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; Eesti Omanike Keskliit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; SA Rohetiiger <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Toiduainetööstuse Liit 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Keemiatööstuse Liit 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; MTÜ Balti Keskkonnafoorum 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Keskkonnaagentuur <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; EVS info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Suurettevõtjate Assotsiatsioon <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Hotellide ja Restoranide Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Turismi- ja Reisifirmade Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Konverentsibüroo <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Spaa Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; MTÜ Eesti Maaturism <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Loodusturismi Ühing 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; MTÜ Eesti 
Suuratraktsioonide Liit <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; Avalike Ürituste Korraldajate Liit <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Kiri

Tere!

Teile on saadetud dokumendihaldussüsteemi Delta kaudu dokument.

Pealkiri: Tarbijakaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu

Registreerimise kuupäev: 11.07.2025

Registreerimise number: 2-2/2640-1.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
625 6342
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
 <http://www.mkm.ee> http://www.mkm.ee